China (part two, Shanghai, xi-an, yangshou city) - Reisverslag uit Yangshuo, China van jelle smit - WaarBenJij.nu China (part two, Shanghai, xi-an, yangshou city) - Reisverslag uit Yangshuo, China van jelle smit - WaarBenJij.nu

China (part two, Shanghai, xi-an, yangshou city)

Door: Jelle Smit

Blijf op de hoogte en volg jelle

20 Oktober 2012 | China, Yangshuo


Yeah voor de 2de x in de slaap(nacht)trein! Vandaag om 2 uur vertrokken uit Shanghai, en komen morgen ochtend rond 8 uur aan. Slaap trein is aan de ene kant onwijs chill omdat je geen tijdverlies hebt, maar echt comfortabel zijn ze niet, harde bedden, slechte erco, weinig tot geen privacy, een hoop heen en weer geslinger en herrie om je heen! Maar ja je moet het wel hebben mee gemaakt! De laatse dag in Beijing ben ik met een Zwitsers en 2 Duitse meisjes naar the summer palace geweest wat echt heel mooi was, en rustig! Was ik ook wel even aan toe na al die drukte in Beijing. Later die dag zijn we vertrokken met de zojuist genoemde trein naar Shanghai. Shanghai is bijna het tegenover gestelde van Beijing, veel nieuwe gebouwen, wolkenkrabbers, en beschaafdere mensen. Voelde me er iets beter op me gemak! Alleen is het allemaal wel een stukje duurder.
Eerste dag in zijn we naar de skyline wezen kijken en hebben we lekker Chinesie gegeten voor de verandering! Savonds zijn we naar de (door de 2 Deense jongens in de groep benoemde) "club jelle-leesiejus" gegaan (dat is dus mijn hotelkamer, en halen dan pils in de supermarkt om de hoek, de leesiejus plakken de Denen achter elk Engels word en vinden het dan Hollands klinken). Gister ochtend zijn we ook naar een soort van park geweest wat heel mooi was alleen heb je het na een tijdje wel gezien met al die Chinese huisjes en tuintjes. Daarna ben ik met me 2 deense homies naar de maglef train gegaan (sneltste trein in de wereld) daar een stukje mee wezen rijden, maarja het is niet heel boeiend gewoon een bizar snelle trein 430 km per uur. Savonds zijn we met een bood de rivier op gegaan om alle belichte wolkenkrabbers te bekijken, was oké maar niet heel erg bijzonder, en daarna gingen de deuren van club jelle-leesiejus weer open, alleen hadden we nu een flesje Chinese alcaholmeuk gehaald 56% :D en daarmee hebben we natuurlijk een aantal hilarische spelletjes mee gespeeld zoals Buffalo Bill! Hier de korte uitleg: iedereen zit in een cirkel met zijn lippen om zijn tanden heen gevouwen (zoals een cowboy zonder tanden) vervolgens moet je of Buffalo Bill of jieeeeehaaa uitspreken, Buffalo Bill betekend dat de gene rechts van jou aan de beurt is en jieeeeehaaa de gene links totdat iemand of de fout in gaat of zijn tanden laat zien, die moet vervolgens een shot nemen! Het is eigenlijk een soort handje klap alleen dan veeel grappiger! Nou ik begin kramp te krijgen in me vingers van het typen in dit Vervotte kleine krappe klote bedje in de trein! Oja vandaag instant noedels gegeten in de trein! Net zoals de laate keer. Slaap lekker!
(13-10-12 22:21)

Xi-an de plek waar ik nu verblijf is lange tijd de hoofdstad van China geweest, maar dat zie je er op de oude stads muur na niet vanaf! Het is er overal een beetje smöetzig en het is er ook maar een graat of 15 en bewolkt. Gister middag zijn we naar het moslim kwartier geweest, daar allemaal kleine hapjes gegeten die ze daar op de straat verkopen, verder was er een soort bazaar net zoals in Turkije waar ze allemaal nep spul verkopen. Daarna vroeg naar de gegaan omdat ik er redelijk door heen zat na die slechte nacht in de trein (er lag een kind in het stapelbed onder me, en die werd 5:30 wakker)
Vanochtend vroeg opgestaan om een ontbijte te scoren, soort dimsum met kiplenteui vulling, en iets van een soort yoghurtje. Daarna met ze alle de bus in opweg naar de terracottaworrieërs, (8ste wereld wonder). En omdat het vandaag maandag is en het 1 van de populairste dingen is om te doen voor Chinezen gaan we vanavond KARAOKE! Mondaynightkaraoke is back!
(15-10-12 13:14)

Geniaal! Karaoke in China is briljant, het is een groot gebouw en heeft meer dan 300 verschillende kamertjes, wij hadden de hellokitty kamer en je zit alleen met je eigen groep. En vervolgens haal je een zootje pils en 2 flessen wodka en je begint te zingen, na de nodige alcoholische versnaperingen moest ik er toch ook maar aan geloven. Na 2 uur te hebben gezongen zijn we nog wezen afteren in een bar, waar het feestje werd door gezet! Daar vervolgens even een pizzatje gelegd in het toilet om vervolgens daarna een vliegend hert naar binnen te klappen, hatsee! Ook hebben we (omdat iedereen een beetje lammig was) de Chinezen even terug gepakt door massaal met ze op de foto te gaan! Want dat doen ze continu bij ons, sommige vragen het maar andere doen het sneaky. Na een kort nachtje vanochtend om 10 uur met de bus naar The Big goose pegoda gegaan (de Chinese toren van Pisa) maar dat stelde niet zo heel veel voor. En ik voel(de) me ook niet al te best na gister, maar vervolgens zijn we naar de stads muur gegaan van xi an om daar fietsen te huren. En dat voelde best goed eigenlijk, wind door je haar en soms een beetje tegenwind en zoals gewoonlijk was mijn fiets net iets te klein en was de versnelling halverwege stuk gegaan, jelle en fietsen is geen goede combinatie.
Maar al met al voelde het een beetje als thuis in Alkmaar :).
Na het rondje op de stadsmuur zijn we naar de wallmart gegaan om noedels in te slaan voor de treinrit van vanacht, ook heb ik een aantal opmerkelijke zakjes chips gekocht met de smaken: komkommer, limoen, kaas/kreeft, numbnumb hotpot, en gefrituurde gamba! En nu is het nog anderhalf uur wachten tot we worden opgehaald.
(16-10-12 17:50)

Hotpot! Een nieuwe Chinese eet ervaring, goed pittig maar zo fucking lekker!! Het is een grote kokende pot met olie/bouillon, knoflook sechuan peper en heel veel peper en nog veel meer andere smaakvolle kruiden. Vervolgens heb je een schaaltje met sesam olie, en die mag je op smaak maken met verse koriander, knoflook, Bosui, Chinees zout en oestersaus. Daarna gooi je verschillende soorten vis, vlees en groenten in de hotpot totdat ze gaar zijn, daarna tik je ze in je oliesausje en dan snack je het op, in combinatie met rijst waar gebakken ei en bieslook door heen zit!
Verder vandaag voornamelijk gereisd, 14 uur in de trein, 4,5 uur in een bus, en 3 uur op een hotelkamer waar we ons even konden opfrissen waar we cctv hebben gekeken, nieuws programma: belangrijkste nieuws, het vervoeren van het levenloze lichaam van de voormalig koning van Cambodja van Beijing naar je raad het al Cambodja. Op dit moment lig ik in bed op een boot, deze boot gaat ons de komende 3 dagen over Yangtze rivier vervoeren. En daar kijk ik wel naar uit, heb de grote, drukke, ruikende, lawaaierige Chinezen steden nu wel gezien. Op de weg naar de boot in de bus zag ik tussen de bergen al flink wat rijstvelden en dat gaf me wel een goed gevoel, eindelijk natuur!
(17-10-12 23:43)

  • 20 Oktober 2012 - 11:27

    Lilian:

    Hey jelle, wat een ervaringen!!! geweldig om dit alles te lezen.xx

  • 20 Oktober 2012 - 11:56

    Brian Van Esseveld:

    Ben benieuwd naar de "hotpot" ;)

  • 20 Oktober 2012 - 12:20

    Marco:

    Jella!

    Wat een verhalen! Ik heb je culture uitjes ff gegoogled, maar dat is echt ongelofelijk! Die boottocht moet wel prachtig zijn!

    Geniet ervan vriend!

    X

  • 20 Oktober 2012 - 16:15

    Ruud Swart:

    Wat een geweldige trip moet dit zijn Jelle, het is jammer dat je niet drinkt, zou het nog gezelliger zijn...

  • 20 Oktober 2012 - 16:16

    Agnes Brakenhoff -Smit:

    Hoi Jelle

    Wat een onwijs mooie verhalen ,ik rijs gewoon met je mee,zo leuk schrijf je er over,en ik denk dat de boottocht ook prachtig zal zijn !

    Lieve Jelle doe voorzichtig ,en ik hoor snel weer wat van je .
    Dikke kus vanuit dat koude Schoorl.

  • 22 Oktober 2012 - 21:59

    Domingo:

    He Jel, wat vet man! Leuk om te zien dat ook heel erg het culinaire mee pakt! Ga je ook recepten meenemen en het ons hier in Nederland laten proeven? Hoe lang blijf je nog in China en wat is het volgende land? Ik kijk uit naar je volgende blog! Net als vele andere;) En je weet wat een wijze chinese man ooit gezegt heeft: liever een bak nasi in de hand dan 10 tien bakken bami door de lucht! Gr Do

  • 21 November 2012 - 20:00

    Gekke Ouwe Maurice:

    Yoooooo hotboy

    Wat een verhaal weer, maar je zal wel blij zijn met dat stukje natur! kan je veel rust geven. Ik ga verder lezen. MASSOOLLL!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jelle

Vier oktober tweeduizend en twaalf, de dag dat de reis van me leven gaat beginnen. Ik Schrijf dit hier (2-10-2012) in me makkelijke broek op bed met de controller van mijn playstation3 naast me, omdat ik 1 van mijn laatste potjes fifa aan het spelen ben. Dit word komend jaar een beetje mijn fifa vervanger, de plek waar ik al mijn ervaringen en avonturen op zal delen! Ik hoop jullie via deze weg een beetje me te kunnen laten genieten, tenminste als ik dat ook doe! Nou veel lees plezier het komende jaar!

Actief sinds 01 Okt. 2012
Verslag gelezen: 928
Totaal aantal bezoekers 17773

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: